ULUWATU OCH JIMBARAN

Idag hade vi en lugn förmiddag och åkte till uluwatu vid två. Kollade på tempel och gick runt i värmen. Sjukt fin utsikt men rejält svettigt.
Sedan åkte vi vidare till jimbaran. Åt skaldjur vid solnedgången. Vi fick mer mat än vad vi trodde och betalade ungefär 100 kronor per person. Då snackar vi dyr middag här. Vanligtvis ligger den på mellan 20-50 kronor. Lyxade till det lite idag.

Nu sitter vi i en av uteplatserna och pratar. Imorgon ska vi tvätta och kolla runt lite. På onsdag ska förhoppningsvis jag och Johanna på elefanttur. På torsdag åker jag och Nathalie till lovina. Livet flyter på.

BALI IGEN

Tillbaka i bali nu. Har laddat upp många bilder på Facebook (Sara Elin Eriksson) om ni vill kika. Fortfarande väldigt segt att ladda upp med blogg appen.

MOT BALI IGEN

En vecka på gili är slut. Vi tänkte åka till lombok också men alla vi pratat med säger att det finns samma saker på Bali. Plus att det blir så jobbigt med all packning. Nu är vi ute ur vårt rum iallafall och båten går om tre timmar. Måste säga hejdå till alla nya och fina människor vi träffat här. Kommer antagligen aldrig träffa dom igen men det är väl så det är att resa runt och träffa folk lite hur som helst. Bara att vänja sig vid det.
Iallafall, vi kommer till Bali ikväll och ska leta efter boende. Om vi får det snabbt så ska jag lägga upp bilderna vi har tagit här.

Skriver när jag får tillfälle igen.

UPDATE

Tänkte uppdatera er lite iallafall. Annars blir det så mycket att skriva om när vi kommer tillbaka.

Vi har snorklat med sköldpaddor och idag simmade jag med en och jag var ungefär en meter ifrån den. En så sjukt konstig och underbar känsla att simma med dom. Såg alla fiskar från hitta nemo förutom nemo själv. Är inte längre rädd att simma på öppet vatten vilket är skönt. Kollade bakom mig några gånger för hajar men tror ändå att Perth har hjälpt mig lite i hajskräcken.

Idag träffade vi även en tysk tjej som heter Julia. Hon hängde med oss till stranden och snorklade. Hon ska även med på middag sen och vi ska visa vårt favoritställe. Det ligger precis vid vattnet och har stora typ hyddor med massa kuddar, ett litet bord och ljuslyktpr. Maten är billig och god där med så passar perfekt. Vi brukar stanna kvar med en kortlek och dricka lite efteråt också.

Människorna är väldig öppna här. På gott och ont. Dom har inga problem med att skrika över gatan hur vackert det är med vit hud, blont hår etc. Men samtidigt vill de lära sig svenska och engelska. De vill berätta saker och fråga. De är helt enkelt väldigt annorlunda från svenskar. Vilket jag oftast gillar.

Det blir den uppdateringen hittills. Blir nog inga bilder för då kommer nog inte inlägget upp haha. Men skriver när jag kan igen. Hoppas ni har det fint vart än ni befinner er!

GILI

Vi är framme och allt är bra. Wifi är väldigt segt så lägger upp bilder när jag är tillbaka på Bali. Det är himmelriket här utan trafik, vita stränder, turkost vatten och billig och lokal mat. Häng med mig på instagram så länge: sassobrasso

SANUR

Idag åkte vi till Sanur. Åt lunch, var på stranden och badade. En slappdag innan vi imorgon ska upp runt 6 och bege oss till gili öarna. En liten tur till lombok också. Vi blir borta en vecka så har ingen aning om hur mycket wifi det finns där. Ikväll ska vi gå på en fullmåne fest och äta middag på något ställe. Kanske drar ner till stranden som ligger 100 meter från vårt boende och umgås med alla människor. Blir lite som det blir. :)

LAST NIGHT

KÄNDIS

Har provat på kändislivet här. Det kom fram två tjejer och frågade om dom fick ta kort med mig och intervjua mig. Folk drar i en och skriker. Massa ord och annat. Måste vara jobbigt att vara kändis. Dagens slutsats.

BALI

Skrev nyss värsta långa inlägget så försvann det. Bajs. Får skriva om eller sammanfatta lite. Imorse vaknade vi och tog med våra saker till gatan som Alex hade tipsat oss om igår. Letade efter boende och hittade ett jättemysigt och billigt här. La in våra saker i rummet och drog ner till stranden. Jag köpte en sarong och Nathalie ett par flip flops. Var på stranden i ett par timmar tills det blev lite för molnigt och vi gick till hotellet igen. Hoppade i poolen och har hängt här sen dess. Nu väntar vi på att Johanna ska komma så att vi kan gå ut och köpa frukt och snacks. Vi hade tänkt åka till ku de ta först men det blir nog ingen fin solnedgång ikväll. Så det blir middag och lite upptäcka istället. På fredag morgon åker vi till gilli öarna och är borta en vecka. Livet här är bra helt enkelt.

FÖRSTA DAGEN PÅ BALI

Den här dagen började sådär och slutade jättefint. Vi åkte hemifrån imorse vid kvart i sju. Ångesten över packningen löste sig när det stod 19 kilo på vågen. Flyget var guppigt men det gick ändå helt okej. 3 timmar senare landade vi på svettiga Bali. Tog en taxi till vårt hotell. Där visade det sig att det blivit något fel på bokningen så vi fick skjuts till ett annat hotell. Krångel men tillslut fick vi ett rum. Sedan begav vi oss ut på matjakt. 14 kronor för en maträtt. Vi valde nasi goreng som är ris, ägg, kyckling och maaaaassa vitlök. Senare gick vi 30 minuter för att hitta stranden. Galnaste trafiken jag varit med om. Det fanns dock en gubbe som hade som jobb att hjälpa människor över gatan. Här stannar dom inte på rött och har ingen aning varför stopp skyltar existerar.
Väl på stranden köpte vi oss lite dricka och kollade solnedgången. Sedan kom det en kille som hette Alex som bodde här och pratade med oss. Lite senare kom hans vän som hette yogi. Vi spelade luffarschack i sanden, pratade om yoghurt märken, Sverige, Indonesien, skolor, skillnader och allt möjligt. Dom gav oss massa tips på vart vi kan bo så imorgon ska vi på hotell jakt. Imorgon kommer även Johanna och vi planerar att åka till gili på fredag morgon.

Bestieeeee

Kommer sakna dig så mycket

IMORGON BÄR DET AV

Helgen har bestått av utgång, vänner, Fremantle, marknad, sol, kings park, middag på clancys med familjen, Nathalie och den nya au pairen Lisa.
Idag har vi varit i stan och gått runt och kollat, växlat pengar, köpt hänglås, batterier och så vidare.

Indonesiens valuta är ju galen. 8 miljoner fick vi??! Så förvirrande.

TIDEN GÅR

Igår var jag, Nathalie och Patrick på wildlife park (bilder kommer en annan dag). Känguruerna är ju sjukt stora men Patrick var ändå jättemodig och klappade och gav mat. Vi var där till tre typ, sen åkte jag och Nathalie och mötte Johanna, Emma och Louise på Ikea. Sista måltiden på Ikea alla tillsammans. Var mysigt och sedan åkte vi hem till mig och smed planer för idag. Johanna och Louise åkte hem och vi andra tre drack vin hemma hos mig och spelade kort och hade lite tjejkväll.
Idag vaknade jag klockan nio men dom andra sov tills jag hoppade på dom klockan tolv. Var lite lätt uttråkad vid den tiden. Vi gjorde ordning oss och åkte till kings park och åt lunch. Sedan började det regna och vi åkte och handlade nödvändigheter för ikväll. Nu har jag precis duschat och vi ska snart plocka i ordning, fixa oss och invänta Louise och Johanna. Skriver mer imorgon och förhoppningsvis lite roligare inlägg med bilder.

250 DAGAR IDAG

FÖRSTA DAGEN

Idag har vi åkt till innaloo och kollat lite, ätit frozen yogurt, varit vid stranden, varit på kyrkogården och kollat känguruer. Det blåste så sjukt mycket vid stranden och vattnet var helt grått så det var lite misslyckat.
Nu planerar vi Bali, lombok och gilli. Så läste jag en sak för Nathalie. Så svarade hon inte. Så nu ligger hon och sover lite för hon är jetlaggad. Hur länge ska man låta henne sova? Jaja, ska fortsätta planera nu.

NATHALIE ÄR HÄR

Obeskrivlig glädje när jag hämtade Nathalie på flygplatsen förut. Det tog en timma från att hon landade tills hon var ute. Varje gång dörrarna slogs upp så hoppade mitt hjärta till lite, men så var det aldrig hon. Tröttnade lite och började spela candycrush. Tror ni inte att hon rusar ut med en Blåvitt tröja då?
Hon hade sjukaste godispåsen med sig också. Vi åt nachos med tillbehör till middag och umgicks. Senaste gången vi umgicks var ju på nyår. Mer än åtta månader sen. Hur galet är det?!

DÅLIG BLOGGNING

Gud så dåligt det går på bloggen nu. Men det är ju min sista tid i Perth så jag njuter och tar vara på varenda stund. Bloggappen har haft problem också så har knappt kunnat skriva. Min mobilladdare gick sönder så fick köpa en ny idag. Har varit ute, städat hela huset (tog mig runt 8 timmar, fick dock betalt så det var värt det!).

Kan också meddela att Nathalie är påväg nu. Hon har flugit från Danmark och landar i doha på natten min tid. Men när jag vaknar imorgon så ska jag kolla statusen på flygplanet så kan jag se hur det går. Ska bli så fruktansvärt roligt och underbart med semester med henne.

Inte så roligt är ju att jag och Louise har våran sista tisdag imorgon. Kommer sakna våra tisdagar och henne så himla mycket. Inte så kul att vi bor långt ifrån varandra hemma heller. Usch och fy för hej då dagar.

Mycket

mycket som händer nu så har inte haft tid. Skriver sen.

8 MÅNADER DOWN UNDER IDAG

Utan svensk mat.
Utan svenska traditioner.
Utan mitt svenska liv.

8 månader med Australien.
Med en underbar värdfamilj.
Med grymma nya vänner.
Med äventyr.
Med nya traditioner.
Med känguruer.
Med koalor.
Med Ikea.
Med frozen yogurt.
Med kings park.
Med mitt australienska liv.

Ångrar aldrig dessa månaderna.

SISTA ARBETSVECKAN

Måndag igen och ny arbetsvecka. Känns så konstigt att jag inte jobbar efter att den här veckan är slut. Jag ska ha semester! Det här jobbet har varit bra på alla sätt och vis men det ska bli enormt skönt att vakna av sig själv när familjen är på Bali. Att inte vakna flera gånger om natten för att någon gråter, bankar och så vidare.
Nu är det officiellt vår här också och det märks kan jag säga. Så brutalt svettigt idag om jag får uttrycka mig ordentligt. Inga tajta linnen längre utan lösa kläder för jag höll på att avlida. Och vår innebär också vackra blommor. Och vad är bättre än vackra blommor för en fotonörd som mig? Hittade otroligt fina träd på vägen till skolan men har alltid bara mobilen med mig och inte min kamera. Trädet har iallafall röda blommor och i sitter alltid färgglada papegojor. Här får ni en bild därifrån:

SÅ MÅNGA KÄNSLOR OCH SÅ LITE TID

Jag har aldrig varit speciellt känslosam eller kär. Men jag har insett här att du kan vara kär i annat än människor. Jag är kär i så många saker med detta livet i Perth. Jag älskar mitt liv här och är så fruktansvärt tacksam för min värdfamilj, min familj hemma och mig själv. Jag är helt säker på att jag hade blivit hemsjuk om jag inte haft min värdfamilj. Det menas inte att jag inte saknar min familj hemma, för det gör jag varje dag men min värdfamilj har hjälpt mig med så mycket. Bjudit med mig på allt dom gjort, skrattat med mig, delat med historier, bjudit in mig i familjen helt enkelt. Idag när vi var ute och åt och jag gav mitt fotoalbum så såg jag. Att det inte bara är jag som är ledsen av att åka. Jag märkte hur rörda dom blev av allt som stod i boken. Jag märkte också att dom blev ledsna när dom påminde om att jag snart åker. Min fina trygghet i Australien. Dom berättade så fina saker. Jag längtar verkligen efter att göra nya saker, se nya platser och träffa Nathalie igen. Men jag kommer aldrig ifrån hur ledsen jag blir när jag tänker på att jag kanske aldrig träffar min värdfamilj igen. Det gör så fruktansvärt ont och jag tror inte att någon som inte upplevt detta förstår. För jag förstod det då inte innan jag åkte hit.