+ och -

Nu tänker jag börja skriva om saker som jag tycker är roligt att läsa på andra au pairs bloggar. Så här kommer bra och mindre bra saker med Australien:

+
Människorna:
Alla, läs: de flesta, är så sjukt trevliga här. Det har inte funnits en gång då jag har suttit på bussen/tåget utan att någon har pratat/frågat mig något. I Sverige ser vi det som något dumt att fråga folk vart dom kommer ifrån. Men här är det tusen frågor om Sverige, har vi verkligen Ikea i Sverige, kan du göra köttbullar och brunsås, är alla svenskar blonda och listan fortsätter. Dom vill veta saker om andra länder och är inte rädda för att fråga, vilket jag tycker är roligt och bra.

Kulturen:
Alla tolkar väl kultur på olika sätt men jag tänker på levnadssättet. Allt är så "inga problem" här. Händer något, så löser det sig. Det finns inget att oroa sig för osv.

Vädret:
Självklart måste jag ta med vädret som en bra sak här. Under dessa två månaderna så har det inte varit en dag då jag inte har fått åtminstone 30 minuter sol.

Naturen:
Jag älskar verkligen stränderna här. Vilket är rätt självklart eftersom det ser ut som paradiset. Tycker dock själv att det är väldigt fint här i allmänt. Palmer, ängar, stränderna, klippor med mera.

Djurriket:
Det här kommer vara med på negativa också. Men med djurriket så syftar jag på sådant jag aldrig har sett innan som bara finns här. Känguru, koala, tasmansk djävul (har jag dock bara sett på zoo) och wallaby.



-
Dialekten:
Jag har väldigt svårt för den här dialekten och känner mig väldigt tacksam över att min familj inte är aussies. Dom har en oskriven regel här och det är att om ett ord har mer än två stavelser så klipper dom av resten av ordet. Det går verkligen till så och det är så störande när man inte orkar koncentrera sig under ett helt samtal. Vill ni ha ett exempel på den här konstiga dialekten? Arvo = afternoon.

Djurriket:
Här har vi det. Jag har dock lyckats klara mig med att se en gräshoppa och en kackelacka. Är så rädd att se spindlar (sök på spiderbird), ormar, krokodiler, skorpioner och massa annat äckligt som finns här.

Busshållplatserna:
Ska faktiskt lägga upp en bild här så ni förstår hur illa det är. Busshållplatserna är en pinne i marken typ. Det står ute vart du är, vart du kan komma, vilka bussar som går eller när dom går. Du får snällt vänta tills det kommer en buss, eller ha tittat innan. Men vem gör det om man åker någon okänd stans? Och deras hemsida suger också så det är omöjligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback