LIKHET MED EN ANNAN STAD

Melbourne är så sjukt likt Göteborg på många sätt.
Här finns:
Ett parisehjul.
Spårvagnar.
Ett stort nöjesfält mitt i stan.
Massa fik.
En stor gata som påminner om Avenyn.

Plus massa andra saker som jag stannar upp och tänker att det ser ut som hemma. Konstigt ändå.

MELBOURNE

Igår var vi som sagt på Great Ocean Road. Vädret var sådär men det var ändå jättejättefint. Vi stoppade på massa platser och fick se fin natur, en fyr, lunch och massa annat.

Resan höll på i mer än 12 timmar så när vi kom hem så unnade vi oss färdigmat och sedan la oss i sängen. Kom två nya killar till vårt rum igår (10 sängar i ett rum) så vi umgicks lite med dom och sedan det skotska paret som jag har skrivit om innan.

Nu sitter vi på biblioteket och har precis köpt en mask som vi ska ha ikväll på halloween partyt. Det är en sån som täcker halva ansiktet och är gul och blå.

Ikväll har vi köpt Nachos och köttfärs så vi ska ha nachokväll med våra skotska vänner. Och sedan party på ett uteställe nedanför vårt boende.

Imorgonkväll åker vi till Sydney.

ALOHA

Vi lever och har det bra. Lokal destination är Melbourne. Vi kom hit igårkväll och idag har vi upplevt och tittat på den här staden. Egentligen en ganska tråkig stad men det kan ju ha med vädret att göra som är halvkasst.

Imorgon ska vi åka till Great Ocean Road vilket är en turistsak som alla gör här. Vi har hört att det ska vara hur fint som helst. På torsdag är det Halloween och då ska vi hänga på ett ställe nedanför vårt boende med våra nyfunna skotska vänner.

På fredagskväll åker vi till Sydney. Bussresan tar oss 17 timmar och vi är framme på förmiddagen på lördag. Förhoppningsvis får vi några timmar sömn på bussen. Vi ska nämligen träffa Lina och Sara i Sydney. Tror dom läst min blogg (och jag deras) sen jag åkte som au pair i januari. Skulle varit sjukt roligt att träffa dom där.

Vi har även skaffat oss ett busspass som tar oss från Sydney till cairns. Man bokar dagen innan man vill åka så hoppar man på bussen och hoppar av vart man vill typ. Väldigt praktiskt.

Nu ska vi sova för vi ska upp klockan sex. Kvart över sju rullar bussen mot turen vi ska göra. Så förväntansfull!

ROTORUA

Hallå igen.
Nu befinner vi oss i Rotorua. Igår var vi på hobbiton. Det var kul och fint. Troligtvis roligare om man sett filmerna.

Sedan gick vi ut med nästan alla från vår buss. Träffade massa människor och hade skoj. Kom i säng vid tre och idag har vi ätit nudlar och hängt på vandrarhemmet. Vi är i ett tolvbädds rum och vi är ensamma här förutom en kvinna som bor i ett litet extrarum bredvid oss.

Snart ska vi åka och äta hangi. En traditionell rätt från Nya Zeeland. Maori folket lagar den under marken i 3-4 timmar. Vi ska få se någon show, höra berättelser och sedan äta buffé med just den maten. Ska bli så spännande.

NYA ZEELAND

Vi har varit på nya Zeeland i fyra dagar nu. Just nu befinner vi oss i waitomo som har 49 invånare.
Vi har gått i en grotta idag och kollat på lysmaskar i taket. Väldigt coolt. Det finns bara på nya Zeeland och Australien så nu är vi lite unika.

Igår var vi på en strand och en jättefin utsiktsplats. Om ni har sett macklemores musikvideo där någon blir klippt helt galet på stranden så är det där. Väldigt fint var det med strand, grottor och klarblått vatten.

Sedan åkte vi även till Hot water beach. Vi gick ner till stranden och vattnet var först iskallt. När jag sedan tog ner tårna lite under sanden så brände det som satan. Folk grävde hål vid strandkanten och det kom upp bubblande vatten. På vissa ställen såg man även bubblorna i sanden. Så konstigt men fräckt.

ONE TREE HILL

NYA ZEELAND

Sämst uppdatering. Sitter och snyltar wifi från Starbucks nu. Vi bor iallafall mitt i Auckland och har upptäckt och tittat in hela staden. Vi har besökt One Tree Hill här. Finaste utsikten.
Ikväll ska vi upp i SkyTower som är 330 meter upp i luften. Man kan gå där ute (!!!!) med lina dock. Hehe vi får se hur det blir med den saken. Man kan se åtta mil åt alla håll.

Imorgon ska vi åka på en tur som tar oss tillbaka på söndag. Vi ska besöka hot water beach, waitomo och rotorua. Sedan är vi tillbaka i Auckland i en dag och efter det är det dags att åka till Australien igen.

Nu ska vi snart gå hem och äta det andra nudelpaketet för idag. 62 cent så man får ju passa på. Vi åt pasta med tomatsås till lunch så nudlar räcker gott. Vi vill ju gärna spendera pengarna på något annat än mat. Nom nom

AUCKLAND

GUIDE I BALI

Nu kommer äntligen inlägget folk har frågat efter. Vad gör man på Bali om man har två veckor? Vad är värt att se om man har mer tid? Vilka ställen ska man stanna längre på? Osv osv. Jag ska försöka sammanfatta mig i syfte på vad du vill göra. (shopping, slappdagar, äventyr, kulturellt osv). Here we go:

Kuta:
Om du ska åka till Kuta så rekommenderar jag att skaffa ett boende med pool. Kuta strand är faktiskt ett stort skämt. Dålig sand, försäljare som slänger saker, hetsar dig och är allmänt jobbiga så det blir ingen avslappning där överhuvudtaget. Däremot är Kuta stort så är du ute efter shopping (finns massvis), festande och lite mer västerländskt så ska du åka dit. Känns lite som att gå runt på en semesterort vid Medelhavet.

Ubud:
Ubud är den kulturella biten i Bali. Det är enkelt att ta sig hit från Kuta med transport. Här hittar du mängder med tempel, risfält och andra kulturella saker. Här finns dock ingen strand så det räcker med två dagar här.

Lovina:
Lovina är den ödsligaste stället vi var på. Är du ute efter att se delfiner och sjukt fin snorkling men inte vill åka till Gili så är Lovina mer än värt. Det är ungefär fyra timmar med bil från Kuta och tror vi betalade 200 kronor för två personer att åka dit från Kuta.

Gili T:
Som ni vet besökte vi Gili T två gånger och det var det bästa stället. En total paradisö och inte så överdrivet många försäljare. Lite shopping här och var men inget i jämförelse med Kuta. Här är den bästa snorklingen där du kan se sköldpaddor och väldigt många olika färgglada fiskar. Vi bodde på ocean 2 där vi betalade 50 kronor var per natt. Och då ingick frukost. Gili rekommenderar jag till alla verkligen.

Lembongan:
En ö som ligger 20 minuter från Sanur. Väldigt vackert vatten men svårigheter att bada. Man var tvungen att ta sig med båt för att kunna bada. Vi gjorde inte så mycket här så kan inte riktigt yttra mig.

Sanur:
Vi besökte Sanur en dag. Stranden var så mycket finare än Kuta men det fanns inte så mycket civilisation där. Värt att åka en dag och se hur det är.

Andra saker vi gjort:
Tanah lot - havstemplet som bör ses.
Uluwatu - ett annat tempel med den finaste utsikten. Bör ses!
Jimbaran - skaldjursmiddag på stranden är varmt rekommenderat.

När vi åkte från Lovina så stannade vi vid Gitgit, vattenfallet. Vi gick upp och badade i det. Om man gillar sånt så tycker jag att man ska göra det. Vi älskade det!

IKVÄLL BÄR DET AV

Till Nya Zeeland.
Ser fram emot nya äventyr.
Lembongan.

KLARA PÅ BALI

Nu är vi klara i Asien tills vidare iallafall. Bali och Gili är slut och vi ska vidare till Nya Zeeland.
Vi har varit med och upplevt så mycket här på dessa två öar. Träffat så fina vänner, sett så fina djur och tappat andan av alla fina vyer vi har sett. Vi har sett vilda apor, delfiner, sköldpaddor, mängder av fiskar. Hållt en orm, smakat på massa nya och spännande mat.
Vi har även överlevt den galna trafiken på Bali. Har tänkt att skriva ihop ett inlägg om trafiken och hur det känns att åka där. Tror jag har trott att jag ska dö mer än tio gånger under de gånger vi åkt bil. Vi har sett fantastiska stränder, vatten och natur. Vi har badat i vattenfall och lärt oss indonesiska.

Jag är så glad över den här månaden. Känner mig så lyckligt lottad som fått vara med om allt det här. Samtidigt vet jag att det bara är början på detta. Två månader kvar. Tio dagar på Nya Zeeland och femtio dagar på östkusten. Sedan hem till Perth igen och hälsa på min underbara värdfamilj. Fem dagar senare går flyget hem. Riktiga hem. Träffa min familj, släkt och alla vänner igen. Kommer bli magiskt på alla sätt och vis.

Nu ska vi spendera vår sista kväll med våra vänner och sitta på stranden. De har lovat en brasa men med denna värmen så nöjer jag mig med vinden om jag ska vara ärlig.

Slutet gott på Bali, allting gott. Tjing.

TRUE

GILI

Framme på Gili och det är lika underbart som förra gången. Vi har badat, träffat våra vänner och hängt med dom, provat ett nytt matställe, ätit vår älskade bananpannkaka. Etc. Briljerat med indonesiskan.
Två killar sa ett dåligt (inte elakt) ord på indonesiska och så kollade dom på oss. Vi ba: vi vet vad det betyder... Så blev dom helt paffa. Så roligt att se deras min när dom försökte få fram en ursäkt men var bara helt tysta istället.

Vet att det är tråkigt med bara text men bilder är otänkbart med detta internatet. Sorry sorry.

ARGH

Idag var ju planerna att åka till Gili. Vi gick upp i tid, ringde båten och dom skulle komma och hämta oss vid boendet när båten hade kommit in. Vi väntade, och väntade. Till slut ringde han och sa att det var fullt och att vi inte var med. Vi gick dit helt oförstående. Han vid receptionen förklarade att vi inte stod med på listan och anklagade oss för att ha skrivit datumet på kvittot själva. Vi såg mitt namn på tavlan men han sa att det var en annan Sara Eriksson. Efter några minuter kommer det fram att det inte alls var någon annan utan jag. Då hade båten precis gått och han sa att han hade fått ett samtal av mig och vi hade gått på. Det visade sig vara två killar med ett utländskt namn som hade tagit våra biljetter och sagt att dom var vi. Så dålig koll. Var så fruktansvärt förbannad då han stod och skyllde allt på oss för att vi inte var där när båten kom. Han sa att han skulle komma och hämta oss??
Så nu fick vi vara här en natt till på denna öde ö. Imorgon bär det av till Gili. Jag hade planerat med mina illamående tabletter så nu måste jag verkligen köpa nya på Gili. Känner lite: lycka till med att hitta ett apotek där.

/ arg

UPPDATERING

Sådär ja. Nu funkar internet igen och jag kan skriva. Nu befinner vi oss på en ö som heter lembongan. Här ska vi vara i två nätter innan vi åker tillbaka till vår älskade Gili Trawangan.

Vi har under de senaste dagarna varit i Ubud. Vet inte hur mycket jag skrivit så jag skriver allt vi gjort istället.
Vi tog en heldagstur och besökte tre olika tempel, risfält och annat. Sedan tog vi en slappisdag där vi vilade, läste böcker, åt tapas och så. Så nödvändigt då vi gick upp fem dagen innan och kom i säng vid elva.

Vi gick även på någon festival grej där jag höll en gigantisk orm. Vilket var hur coolt som helst.

Imorgon ska vi ut på en snorkeltur. Det finns tydligen valar, valhajar och rockor här som man kan stöta på. Hoppar gärna över de två första men en rocka hade varit fräckt.

Nästa torsdag åker vi vidare till Nya Zeeland och snart är vi tillbaka i älskade Australien igen. Känns både skönt och jobbigt.

HEJDÅ LOVINA

Nu lämnar vi lovina med sikte på Ubud. Några stopp på vägen men det ska bli skönt att se människor igen.

Hej och hå

SNORKELDAG

Sitter på våran uteplats nu och spelar kort. Så sjukt tråkigt att spela när man bara är två. Förslag är aldrig fel, tack.

Idag åkte vi ut med en båt till en ö som jag glömde namnet på igen. Bra jobbat. Den var iallafall öde och man snorklade runt där. Såg det vi såg på gilli typ med undantag för två rejäla fiskar. Guiden var väldigt skum också så mycket tid gick åt till att förstå sig på honom.

Imorgon ska vi upp fem för att åka ut och kolla på delfinerna. Beroende på hur trötta vi är efter det så kanske vi åker till en varm källa (så heter det väl på engelska??).

På söndag ska vi bort från den här hålan. Tack gode Gud. Då står vattenfallet gitgit, templet vid en sjö och lite annat på schemat. Slutdestinationen blir Ubud. Risfält, tempel och andra kulturella saker. Bilder lovas hehe....

ATT BACKPACKA

Nu har jag bara backpackat i två veckor men tänkte dela med mig lite hur vi gör och så. Både jag och Nathalie har en stor ryggsäck som väger runt 20 kilo mer eller mindre.

När vi åker till ett nytt ställe, som idag. Så bär vi runt på den och i 35 graders värme är det fruktansvärt varmt. Lyckligtvis så har vi åkt bil och hittat boende förvånansvärt lätt. Vi tar inte alltid det första bästa boendet men är inte heller jättekräsna. Idag tog vi det andra boendet och då får vi betala 60 kronor per person och då ingår frukost.

Många har ifrågasatt om vi kommer hålla sams. Vi ska ändå spendera runt 100 dagar tillsammans. Saken är den att vi inte pratar och umgås 24 timmar om dygnet. Vi diskuterar vad vi ska göra på resan, vad vi tycker är värt pengarna och så vidare. Samtidigt låter vi varandra läsa böcker, skypa, facebooka och så utan att man "stör". Hittills har det gått fint. Jag tror att mycket handlar om vem man åker med.

LYCKLIG

FRAMME I LOVINA

Nu är vi framme och har boende. Har även åkt moppe med dom från boendet för att kolla lite och ätit lunch vid vattnet. Lovina verkar ganska dött om jag ska vara ärlig men vi har bokat lite utflykter nu. Imorgon vid halv nio ska vi åka till en ö och vara där hela dagen. Snorkla, se delfiner, sola och bada osv. På lördag morgon ska vi vara redo kvart i sex för att åka ut och se delfinerna på morgonen. Detta ser jag fram emot så mycket. Även om jag sett delfiner innan så känns det annorlunda, spännande och bra.

Åkturen till lovina var krokig men vi fick se så fina vyer när vi åkte upp för berg och ner igen. Kringelikrok.

Lite senare ska vi duscha och kolla runt lite här. Förhoppningsvis vill de ungdomarna som jobbar här hänga med oss ikväll. Vi får se.

SEGT

Skrev ett långt inlägg så försvann allt. Bajs.
Idag är iallafall sista frukosten med Johanna. 9 månader har vi spenderat tillsammans varje dag typ och nu ska hon fortsätta resa med sin mamma. Medan jag och Nathalie åker till norra bali, Lovina. Förhoppningsvis ska vi simma med delfiner om allt går som det ska.

Igår gjorde vi en utflykt till tanah lot, havstempel. Det var fint med en vacker utsikt. Sedan åkte vi och provsmakade massa drycker. En av det var producerat av ett djurs bajs. Så där satt vi tre och drack bajs i de balinesiska djungeln. Mysigt.

I måndags var vi vid ett annat tempel (uluwatu, googla för kan inte lägga upp bilder på bloggen ännu) samt åt skaldjur vid jimbarans strand. Vid uluwatu träffade vi också vilda apor. Lite hetsiga men ändå coolt.

Nu ska jag gå och köpa snacks och förbereda mig för en 4 timmars lång resa. Skriver när jag har möjligheten igen.