STRANDEN

Idag har jag och Johanna slappat vid stranden och ätit glass. Allting var stängt idag t.o.m mataffärerna. Inte så kul. Sedan kollade vi på "bodyguard" och "breaking dawn part 2".
Imorgon är en lång dag. Födelsedagskalas för Andrew i parken med grillad korv och massa barn. Senare ska jag och Johanna antingen gå på fotboll eller kolla solnedgången vid stranden.

ANDREW 5

Idag fyller min äldsta grabb 5 år. Har ju bara varit här i tre månader så märker väl ingen skillnad på hur han var under sitt år som 4. Men det är ju alltid kul för barn att fylla år. Han fick iallafall en spiderman badrock/gosig grej som man kan ha på sig nu när det är kallt på kvällarna.
Vi kom nyss hem från clancys. Vilket är restaurangen vid stranden. Jag glömde kameran då jag var tvungen att komma ihåg allt vi skulle ha med oss: ritblock, kritor, pennor, böcker, blöjor, våtservetter, napp, extraklädet, tjocktröjor pch lite annat. Man måste verkligen ha koll på allt när man ska iväg, inte så kul att stå där och inte ha någon blöja när det behövs osv.
Jag körde för övrigt hem vilket inte alls kändes konstigt, utan väldigt bra.
Imorgon börjar påsken här och då ska jag bannemej till stranden. Ville åka häromdagen men så vaknade jag och det var 7 grader. Seriöst.
På lördag är det barnkalas med 30 ungar typ och sedan fotboll med Johanna.
Nu ska jag kolla på en film och slappa lite innan jag ska sova och ha en lång sovmorgon.

SÖTASTE UNGEN JAG MÖTT

Först fattade jag inte vad han sa. Men efter ett par gånger så hör man vad han säger. "I love you Sara". Smälter.

HIYA JENNY

I have been asked to write a post to Jenny in English. So, here we go. She wants me to write something funny that happened here. I have been thinking about that and I just can't figure out something at the moment.
Maybe that's a sign that you should skip your BBQ on Saturday and join us to the soccer instead? Maybe I don't have enough funny stories to tell. (or it's just because I met you today and I already told you everything). Anyways: I'm really glad that I met you three months ago. I'm happy that you were the only one who actually spoke english to me instead of german. I'm happy that I'm going to visit you in Germany this December. I'm even more happy that we will go to the octoberfest (why do I always say that with a German accent?) next year. I'm exited about you coming to Gothenburg next summer so we can celebrate our birthdays a bit to late.
Anyways, this was exhausting. This is all you get in English today hehe. I was going to upload a picture on us two together and I don't have any? There must be pictures on us together before you are leaving. Omg omg.
Danke!

DÅLIG INSPIRATION

Känns som jag skriver tråkiga saker hela tiden. Samma saker lixom. Men vet inte vad jag ska skriva förutom det jag gör här haha. Ibland har man lite dålig inspiration förstår ni.

Kom nyss hem från en trevlig kväll med Jenny, Samira och Michelle :) vi åt pasta i staden. Imorgon ska jag träffa Vanessa och Alex på stranden. Man måste ta vara på solen nu. Idag har det varit 20 grader och jag skäms lite över vad jag har haft på mig: långa svarta byxor, t-shirt och en långärmad tröja. Ändå frös jag. Känns så konstigt på något sätt då detta är en vanlig sommardag i Sverige. Antar att man anpassar sig ganska lätt.

Några bilder från igår när vi var på parken efter skolan:

KAFFE

Tredje gången jag dricker kaffe sen jag kom hit just nu till frukost.
Idag blåser det och är kallt. På tv:n sa dom på vädernyheterna: freezing 21 degrees. Blir nog ändå långbyxor för min del igen. Vill inte bli sjuk.
Igår gjorde jag egna köttbullar till middag. Patrick åt 7 stycken. Andrew åt 6 stycken. Jag åt 5. Så tror ändå dom gillade det.
Idag ska jag iväg till ett nytt shoppingcenter med Johanna. Wiho. I eftermiddag ska jag träffa Jenny och äta middag eller något.

HELGEN

Har haft en sprängande huvudvärk sen i fredags eftermiddag. Har inte orkat skriva någonting och har inte gjort sådär överdrivet mycket. I fredags kom Johanna hit och sov här. Igår kollade vi på true blood och bakade kladdkaka.
Idag har jag bara varit i min säng hela tiden typ. Har tagit massa olika behandlingar här som min värdmamma har gett mig.
Hoppas morgondagen blir bättre.

HUR ÄR DET EGENTLIGEN ATT BO I PERTH?

Missade helt en fråga som kom för typ tre veckor sen. Och jag hatar när man går in på en blogg själv och så har dom ingen "frågor och svar" kategori. Så nu skaffade jag det.
Till frågan: hur är det att bo i Perth?

Jag älskar staden här. Fina skyskrapor, människor och hela atmosfären typ. Negativt är att det är väldigt dyrt, isolerat och att avstånden är väldigt långa. Perth ät världens mest isolerade stad. Det finns ingen annan stad i hela Western Australia. Men allting finns ju i staden typ.

Men i övrigt tycker jag allt är bra. Älskar stränderna som finns här, de finaste jag någonsin sett. Plus att det inte är så många turister här som jag kan tänka mig att det är på östkusten. Här får du träffa riktiga aussisar.

VANLIGT

Patrick är sjuk idag. Lite som vanligt faktiskt. Mike jobbar hemifrån eftersom att bilen kanske kommer tillbaka idag. Vi slapp lämna Andrew idag för att det gjorde han. Jag och Patrick har kollat på Dora, busat, läst, klätt ut honom till pirat, lekt i lådan, lekt tigrar osv.
Nu sover han och jag skulle dammsuga men det gick inte för sig. Mike pratar i telefon typ hela tiden på sitt jobb och det kan ju vara lite krävande att ha en dammsugare i bakgrunden hela tiden. Jahopp. Vad ska jag göra nu istället då. Känner mig uttråkad, energisk och trött. Så mycket energi att jag inte har någon energi om ni förstår.

RESOR

Det är väldigt roligt att resa tycker jag då. Hittills det här året har jag åkt: Göteborg-Köpenhamn-Doha-Perth. Inte så märkvärdigt egentligen eftersom det var vägen hit. Men den 20 april ska jag förhoppningsvis till Bali. Är ledig en hel vecka, problemet är väl bara att ingen annan är ledig.
Sedan ska ju jag och Nathalie till NZ, Melbourne-Cairns. Och nu kan jag lägga till en till resa på det här året: Lübeck i december. Jenny bor där och den staden är känd för att ha världens mysigaste julmarknad typ. Längtar.

ROOFTOP CINEMA

En liten påminnelse till mig själv: jag må bo i ett av världens varmaste länder men på kvällen blåser det fanimej kallt på ett tak.
Filmen var psykiskt konstig. Helt oväntat slut och så men det var en rolig upplevelse. Jag och Johanna gick och tog varsin dessert innan bion. När vi kom upp dit hade alla med sig typ picknick, vin, filtar osv. Vi hade typ varsin dricka och en choklad. Man fick iallafall sitta i strandstolar och det var stjärnklart och vi kollade ut över Perth. Fin kväll.

The time of my life

Ligger i skrivande stund vid poolen och lyssnar på Håkans nya låt. Magisk. Dricker en cola light och chillar på livet. Det är runt 30 grader och sol. Perfekt.
Idag har jag cyklat till Johanna, träffat henne, träffat hennes katt, cyklade hem och badade i poolen och tog massa bilder. Hon gick nyss hem dock för hon skulle hämta sitt barn.
Om en stund ska jag koka ägg och sedan hoppa in i duschen. Kanske slänger in en tvätt, det behövs.
Ikväll ska jag och Johanna försöka komma iväg till rooftop cinema. Alltså en bio som är på toppen av ett tak, så mysigt. Vi får se när hon slutar men annars så tar vi en öl (som ingen av oss gillar men...) ska bli kul att komma iväg lite. Skön dag iallafall.

FRÅGA

Fick en fråga från Jossan om jag är i en bra familj och vad jag tycker om att vara au pair här nere. Lite sent men här kommer mitt svar:

Att vara au pair är väldigt lärorikt, krävande och lite konstigt. Jag lär mig bra engelska, förstår mig på olika sorters människor, barn och lär mig att anpassa mig på ett annat sätt än hemma i Sverige. Här bor jag med en relativt okänd familj och bor på jobbet i princip. Det finns vissa dagar då allting är så underbart och barnen är änglar. Sedan finns det dagar då allting är för jävligt rent ut sagt. Finns dagar då barnen aldrig slutar klaga/skrika/gråta, vad man än gör. Men det är väl så det är att ha barn antar jag. Oftast är det väldigt roligt att vara au pair.
Min familj är väldigt snälla och avslappnade. Vi kan skoja, prata och förstår varandra vilket jag är väldigt glad för. Dom bryr sig och behandlar mig som en i familjen vilket gör allting lättare. Jag är väldigt tacksam att jag har fått min familj även om vi har olika syn och bakgrunder och så. :)
Hoppas du är nöjd med svaret, vet aldrig hur mycket man ska skriva så jag babblar på.

MONDAY

Idag är det måndag och jag har insett lite saker. Jag har kommit fram till att jag pratar engelska utan att ens tänka på det längre. Jag tänker på engelska, vaknar upp och pratar bara engelska i stort sätt hela dagarna. Om jag skriver ner något som jag ska komma ihåg så skriver jag på engelska. Kanske av den enkla anledningen att jag hör vad jag måste komma ihåg på engelska men ändå. Tycker detta är väldigt roligt att det går framåt. Inte så att jag var dålig på engelska när jag kom hit. Mina värdföräldrar säger att jag var jääääääättebra när jag kom hit. Vilket kan vara en överdrift men jag var väl ändå hyfsat. Nu känner jag mig utvecklad och självsäker när jag ska prata.
Nog om det, dagen har flytit på rätt bra. Vi har gått till skolan, åkt buss, lekt, städat lekrummet, busat, kramats, läst sagor, sjungit sånger och massa annat. Nu ska jag snart laga middag. Har dock dålig inspiration på mat idag. Orkar inte riktigt tänka. Innan föräldrarna kommer hem ska jag även ställa in disken och ta bort lite kläder från vardagsrummet. Nu sitter barnen och kollar på "cars 2" och Patrick vänder sig om hela tiden och säger "funny" med världens leende. Smälter.

GOS

IM ALIVE

Försökte skriva ett inlägg i fredagskväll. Gick inte. Sedan försökte jag igen igår men det gick inte. Nu försöker jag igen och går det inte nu så lägger jag ner.

I fredags var jag och Johanna i stan och åt middag och drack lite gott. Perth är så himla mysigt med gatuspelare som sjunger fint, massa ljus, massa människor, matställen och massa sånna tält där man kan köpa lite allt möjligt.

I lördags åkte jag till mandurah till Emma. En timma med tåg typ men kul att se lite andra delar av det här landet. Vi åt lite lunch och kollade på skate/BMX tävlingar/killar i några timmar. Sedan träffade vi hennes värdfamilj och åt middag med dom på en asiatisk restaurang. Efter det träffade vi en svensk tjej, Ida och vi gick till alkoholaffären och köpte vin. Satte oss på en gräsmatta och pratade. Sedan gick vi till en irländsk pub. Eftersom att det är st Patrick's day idag så var det sjukt många människor och väldigt många irländska hattar/skägg/halsdukar/tröjor osv. Efter detta hängde vi lite med två italienare innan jag och Emma åkte hem till henne.
Vaknade idag efter en sovmorgon, vilket var väldigt välbehövligt. Hennes hus är det finaste jag någonsin sett typ. Vi åt frukost på uteplatsen och såg havet. Sedan gick vi i två minuter och kom till en jättefin strand. Badade ett tag och sedan körde hon mig till tåget. Sedan har jag skypat med min familj hemma och snart ska vi äta en st patrick's middag. Yum.
Här kommer lite bilder och ni får själva lista ut vad det är.

STAN/STRANDEN

Igår var det en slappisdag. Träffade Vanessa i några timmar och sen spenderade jag mesta delen av dagen i poolen och sedan städade jag mitt rum.

Idag däremot ska jag träffa Emma (som hittade min blogg, rikskändis är vad jag är)(okej, skämta, hoppas jag ni förstod men hon hittade faktiskt min blogg.)
Vi ska till stan och titta lite och sedan till stranden. Känns som en väldigt bra dag idag eftersom det redan nu är varmt och sol och klockan är inte ens nio på morgonen. Jag har på mig mina nya, vita shorts. Nu måste jag kila för min buss går snart och jag måste fixa vatten innan.
Skriver sen med lite bilder också.

OREDIGERADE BILDER FRÅN CAMPINGEN

Dessa bilder kan lite gråa ut då jag inte har fixat någonting med dom men känner att jag är dålig på att visa bilder.

+ och -

Nu tänker jag börja skriva om saker som jag tycker är roligt att läsa på andra au pairs bloggar. Så här kommer bra och mindre bra saker med Australien:

Människorna:
Alla, läs: de flesta, är så sjukt trevliga här. Det har inte funnits en gång då jag har suttit på bussen/tåget utan att någon har pratat/frågat mig något. I Sverige ser vi det som något dumt att fråga folk vart dom kommer ifrån. Men här är det tusen frågor om Sverige, har vi verkligen Ikea i Sverige, kan du göra köttbullar och brunsås, är alla svenskar blonda och listan fortsätter. Dom vill veta saker om andra länder och är inte rädda för att fråga, vilket jag tycker är roligt och bra.

Kulturen:
Alla tolkar väl kultur på olika sätt men jag tänker på levnadssättet. Allt är så "inga problem" här. Händer något, så löser det sig. Det finns inget att oroa sig för osv.

Vädret:
Självklart måste jag ta med vädret som en bra sak här. Under dessa två månaderna så har det inte varit en dag då jag inte har fått åtminstone 30 minuter sol.

Naturen:
Jag älskar verkligen stränderna här. Vilket är rätt självklart eftersom det ser ut som paradiset. Tycker dock själv att det är väldigt fint här i allmänt. Palmer, ängar, stränderna, klippor med mera.

Djurriket:
Det här kommer vara med på negativa också. Men med djurriket så syftar jag på sådant jag aldrig har sett innan som bara finns här. Känguru, koala, tasmansk djävul (har jag dock bara sett på zoo) och wallaby.

Dialekten:
Jag har väldigt svårt för den här dialekten och känner mig väldigt tacksam över att min familj inte är aussies. Dom har en oskriven regel här och det är att om ett ord har mer än två stavelser så klipper dom av resten av ordet. Det går verkligen till så och det är så störande när man inte orkar koncentrera sig under ett helt samtal. Vill ni ha ett exempel på den här konstiga dialekten? Arvo = afternoon.

Djurriket:
Här har vi det. Jag har dock lyckats klara mig med att se en gräshoppa och en kackelacka. Är så rädd att se spindlar (sök på spiderbird), ormar, krokodiler, skorpioner och massa annat äckligt som finns här.

Busshållplatserna:
Ska faktiskt lägga upp en bild här så ni förstår hur illa det är. Busshållplatserna är en pinne i marken typ. Det står ute vart du är, vart du kan komma, vilka bussar som går eller när dom går. Du får snällt vänta tills det kommer en buss, eller ha tittat innan. Men vem gör det om man åker någon okänd stans? Och deras hemsida suger också så det är omöjligt.

RÄTTVISA

Ni vet när jag vad med i bilolyckan så tog inte jag hennes adress och då sa försäkringsbolaget att jag var tvungen att betala 1000 dollar vilket är 7000 svenska kronor.
Nu har jag dock, som den före detta JM-are jag är, hittat adressen. Tillvägagångssättet är tyvärr hemligt men jag har adressen och försäkringsbolaget sa att det räckte. Så idag är en lycklig dag.
Idag har vi än så länge gått och lämnat Andrew och gått tillbaka. Nu sitter vi och kollar på Musse pigg. Det är "kallt" idag och inatt var det bara 10 grader ute så jag vaknade med en förkylning och ont i halsen.
Nyheter om resandet: Nathalie kommer antagligen boka om sin resa till 10onde september vilket innebär att det är mindre än sex månader tills hon kommer hit!!! Känns overkligt att jag ska få visa henne min vardag, mitt liv här och så. Men det ska bli så himla roligt.

GOSDAG

Idag är det en sån där dag då jag har pyjamas klockan 12 på dagen. Just nu ligger jag och kollar på melodifestivalen som var igår. Vet tyvärr redan vem som vinner eftersom hela Facebook består av uppdateringar om det.
Ska senare gå iväg och köpa lite jordgubbar och annat gott. Min värdfamilj ska iväg sen så johanna kommer hit och vi ska ta det lite lugnt. Det är 30 grader ute men väldigt molnigt och kvavt.
Har inte så mycket att skriva just nu. Om ni undrar något eller tycker det är kul att läsa om något speciellt så kan ni väl säga det för jag är lite dålig på idéer idag.

Jag och Johanna igår:

HELG

Vaknade upp efter 11 friska timmar. Fortfarande ont i huvudet. Kul.
Idag ska jag iallafall in till stan med Johanna. Och nu kan jag äntligen berätta en grej här: Johanna ska flytta 1.5 kilometer ifrån mig. Wiho, så kul.
Iallafall, vet inte vad vi hittar på men det blir nog något kul. Orkar inte åka till stranden idag, jobbigt eller hur.
Jesso - haha det visste jag inte ens. Den uppmärksammas iallafall inte lika mycket och på samma sätt.

INSTAGRAM

@sassobrasso

https://cdn2.cdnme.se/3999868/6-3/pic_513878bee087c34c09dc433d.jpg" class="image">

I LOVE YOU

Idag är det en fin dag. En väldigt fin dag som au pair också vill jag säga. När vi gick till skolan förut så sa Andrew: Are you ever gonna leave me?
Vill ju inte ljuga för honom för vissa saker kommer han ihåg i en evighet. Han kan säga saker som deras förra au pair lovade för ett år sen typ. Så då sa jag att någon gång så måste jag åka hem till Sverige och min familj om några månader. Då kollade han på mig och sa: but Patrick and me are your family and you belong with us.
Igår målade han nämligen en bild på sin familj och där var jag med. Tog faktiskt ett kort på den som jag kan ladda upp. Jag är den med 20 armar. Iallafall, sedan blev han ledsen när jag sa att jag måste åka hem om några månader. Så frågade han om jag åtminstone stannar till hans födelsedag, det gör jag ju såklart eftersom det är den här månaden. Efter det frågade han vad jag önskade mig nästa födelsedag för han ska skicka en present till mig då tänkte han. Så sa jag att jag önskade mig en teckning, men han tyckte att det lät bättre med leksaker.
Sedan (det är en lång promenad till skolan så vi hade mycket att prata om) sa "Sara, could you please teach me some Swedish?" frågade vad han ville lära sig, "I don't know, maybe how I say: Sara I love you"? Supergulliga unge.

BLÄ

Är så trött va. Vet inte riktigt vad det beror på men känner mig utmattad typ. Nu ska jag iallafall sova i 8 timmar och imorgon jobbar jag 8-6. Spännande.
Idag har jag varit på stranden med två tyska tjejer. Får se vad jag och Patrick hittar på imorgon. Kanske att vi tar bussen någonstans och tar en glass. Det är ju alltid trevligt.

2 MÅNADER

Nu har det gått två månader sedan jag tog mitt pick och pack. Känns som att allt har gått så fort men samtidigt så känns det som att jag har bott här i en evighet.
Februari månad har väl varit lite blandad. Träffat många nya vänner, speciellt Johanna och har gjort många roliga saker eftersom jag har varit ledig så mycket. Det har även hänt tråkiga saker som att Nicole åkte hem, krocken och konsekvenserna efter krocken.
Nu kör vi nya tag i mars med massa roliga äventyr tycker jag.

HEMMA

Herregud va jag är utmattad. Så fruktansvärt trött och ändå sov jag i bilen hem. Kan nog bero på att jag har sovit så sjukt dåligt i tältet. Kallt, blött och obekvämt. Har iallafall haft en otroligt rolig helg. Tänkte berätta lite i dagarna.
Fredag: vi åkte tidigt på morgonen och var där runt 10 typ. Monterade alla tält, skydd, kylar och allting. Vi bodde på en camping vid havet med pool och sånt. Mikes kusin hade med sig hårtork, kaffemaskin och roster. Så ni förstår nivån på det här haha. Iallafall, sedan åt vi lite kakor och onyttigheter innan vi begav oss mot havet. Jag gick längst fram och kollade upp och såg någonting simma i vattnet typ 50 meter från stranden. Får panik och tänker att det är en haj men sen såg jag att det var fyra delfiner. Så mysigt. Vi badade och solade i några timmar innan vi åkte hem och åt lasagne och drack massa och gjorde massa roliga lekar.
Lördag: åt världens godaste frukost (vi pratar ju engelsmän här) med ägg, bacon och massa annat. Sedan åkte vi till en undervattengrej i staden där vi var. Så sjukt fräckt. Man gick ner på olika nivåer och såg massa fiskar, koraller och annat. Många fiskar kom nära fönstret så man kunde ta kort. Efter det hade vi middag på stranden. Yum.
Söndag: igår gjorde alla lite olika saker men jag och sex killar i ålder 15-22 stannade vid campingen och var i poolen, spelade spel, åt godis osv. På kvällen åkte vi till stranden och fiskade krabbor och åt kex och ost vid stranden samt tittade på solnedgången. Sedan satt vi uppe lite för länge och spelade massa spel.
Idag har vi packar ihop allting och åkt hem. Min familj hyr det här huset så det ska komma en sån där inspektör och kolla så allting är gjort så jag och Frances har städat lekrummet. Blä.

Hat även lärt mig något nytt den här helgen: man får inte säga flashlight för det är amerikanskt. Och man får inte säga: jag gillar brittisk dialekt. Anledningen är att det finns så många olika dialekter i Storbritannien så man måste säga den specifika dialekten man gillar och ja, det här var väldigt viktigt och allvarligt.

CAMPING

Jag lever, är och campar lite bara. Har precis vaknat efter första natten. Helvete. Va. Kallt. Var som att campa i snö typ.
Igår var vi vid havet, grillade och pratade/drack tills natten. Längesen jag skrattade så mycket. Ikväll är det tydligen "den riktiga kvällen" och igår var bara uppvärmning. Jahaaaa. Okej, idag skulle vi på någon undervattensgrej. Lägger upp massa bilder när jag kommer hem.

https://cdn2.cdnme.se/3999868/6-3/pic_51314707e087c36d51713c33.jpg" class="image">